iconOver de gebonden heffingen

De gebonden heffingen zijn:

  • afvalstoffenheffing;
  • begraafrechten;
  • rioolheffing;
  • leges en rechten.

Mate van kostendekking van de gebonden belastingen

Per heffing geven we in onderstaande overzichten de mate van kostendekking weer. De kostendekking op begrotingsbasis mag maximaal 100% bedragen. Bij de becijfering van de kostendekking mag, naast de directe kosten, een bedrag voor overhead en BTW worden toegerekend. Dan doen we ook. Voor de toerekening van de overhead gaan we volgens de financiële verordening uit van de begrote toe te rekenen uren vermenigvuldigd met het bij de begroting vastgestelde percentage. Dat percentage is voor 2024 69%.

Afvalstoffenheffing

Het is onze taak om afvalstoffen van particuliere huishoudens in te zamelen. De kosten van de inzameling en verwerking van afvalstoffen betalen we uit de afvalstoffenheffing. Inwoners moeten de afvalstoffenheffing betalen, ook als ze geen afval voor inzameling aanbieden. De heffing wordt opgelegd aan de gebruiker van een perceel waar de gemeente de inzamelverplichting nakomt. We mogen zelf de grondslag bepalen voor de berekening van afvalstoffenheffing, maar we moeten deze keuze wel vastleggen.

De gebruiker betaalt naast het vaste bedrag een variabel bedrag, dat afhangt van het aantal aanbiedingen en de soort aangeboden afval.

In deze tabel ziet u hoe we de kosten dekken:

Kostendekkingsplan

Afvalstoffenheffing

Rekening 2022

Begroting 2023

Begroting 2024

Lasten afval (7.3)

2.864

3.252

3.372

Baten afval (7.3)

440

286

304

Netto kosten taakveld (7.3)

2.423

2.966

3.068

Toe te rekenen lasten

788

864

909

Overhead (0.4)

172

179

192

Verkeer en wegen (2.1)

81

81

94

BTW

535

604

623

Totale lasten

3.212

3.830

3.977

Opbrengst heffingen

3.969

3.680

3.977

Dekkingspercentage

124%

96%

100%

De inzameling en verwerking doen we in samenwerking met Circulus

Inzameling en verwerking droegen we over aan Circulus uit Apeldoorn. De afvalbegroting is kostendekkend; we maken geen 'winst' op afval. De kosten in het taakveld afval zitten vooral in het daadwerkelijk inzamelen en verwerken van het bedrijfs- en huishoudelijke afval. Ook het scheidenen het recyclen van afval valt hieronder. En we begroten toe te rekenen overhead BTW. De invordering van de afvalstoffenheffing doet GBTwente voor ons.

Voorstellen nieuw beleid

Onze inspanningen op afval beschrijven we in deelprogramma 3B Duurzaamheid (2.1.3). Voor afval hebben we geen nieuwe voorstellen die, boven op de autonome kostenstijgingen, tot hogere tarieven leiden. Voor de kosten geldt:

  • We hebben de kosten verhoogd met de inflatie.

Begraafrechten

Deze rechten bestaan uit een vergoeding voor het gebruik van de begraafplaatsen en en vergoeding voor diensten van de gemeente. Dit heffen we volgens de Verordening begraafrechten.

In deze tabel ziet u hoe we de kosten dekken:

Kostendekkingsplan

Begraafplaatsen

Rekening 2022

Begroting 2023

Begroting 2024

Lasten begraafplaatsen en crematoria (7.5)

489

527

584

Baten begraafplaatsen en crematoria (7.5)

372

426

453

Netto kosten taakveld (7.5)

117

100

131

Toe te rekenen lasten

121

127

145

Overhead (0.4)

121

127

145

Totale lasten

238

227

276

Opbrengst heffingen

157

163

173

Dekkingspercentage

66%

72%

63%

Voorstellen nieuw beleid

Voor begraafplaatsen hebben we geen nieuwe voorstellen die, boven op de autonome kostenstijgingen, tot hogere tarieven leiden. Voor de kosten geldt:

  • De kosten zijn voor het beheer, de uit te voeren diensten en het onderhoud van de begraafplaatsen.
  • Wanneer de opbrengst van begraven en begraafplaatsonderhoud minimaal 50% van de jaarlijkse kosten dekt, vinden we dat prima.
  • We hebben de kosten en de tarieven verhoogd met de inflatie.
  • Begraven en gravenonderhoud vallen onder deelprogramma 2B Aantrekkelijke leefomgeving (2.1.2).

Rioolheffing

De gemeente zorgt voor het afvoeren van huishoudelijke afvalwater en regenwater en heeft ook de zorgplicht voor het grondwater. In de rioolheffing rekenen we de kosten door die verbonden zijn aan het in stand houden van het gemeentelijk rioleringsstelsel. Voor het berekenen van de rioolheffing volgen we het kostendekkingsplan van het 'Watertakenplan Olburgen 2023-2027' (WTPO). We hanteren één rioolheffing voor alle watertaken.

In deze tabel ziet u hoe we de kosten dekken:

Kostendekkingsplan

Rioolheffing

Rekening 2022

Begroting 2023

Begroting 2024

Lasten riolering (7.2)

3.037

3.496

3.825

Baten riolering (7.2)

-

-

-

Netto kosten taakveld (7.2)

3.037

3.496

3.825

Toe te rekenen lasten

953

1.000

1.054

Overhead (0.4)

338

371

416

Verkeer en wegen (2.1)

23

24

27

BTW

592

606

611

Totale lasten

3.991

4.496

4.879

Opbrengst heffingen woningen

4.048

4.052

4.383

Opbrengst heffingen niet-woningen

403

444

496

Opbrengst heffingen

4.451

4.496

4.879

Dekkingspercentage

112%

100%

100%

We voeren onze taken uit voor afvalwater, hemelwater en grondwater

De kosten zitten vooral in het nakomen van onze gemeentelijke watertaken Zo passen we wegen en straten aan dat het hemelwater bij hevige regenval vertraagd afvloeit en geven we subsidie aan inwoners voor het afkoppelen van regenwater. Dit voorkomt overbelasting van de riolering.

Voorstellen nieuw beleid

Voor riolering hebben we geen nieuwe voorstellen die, boven op de autonome kostenstijgingen, tot hogere tarieven zal leiden. Voor de kosten geldt:

Leges en rechten voor taken en diensten van de gemeente

De leges en tarieven van de diverse rechten brengen we in rekening voor de taken en diensten die we als gemeente uitvoeren. De opbrengsten mogen de kosten niet overstijgen. Voor een aantal tarieven stelt het Rijk een maximum vast, bijvoorbeeld voor de leges voor reisdocumenten en voor de leges voor akten.

We mogen kruissubsidiëring toepassen

De kosten voor de individuele diensten zijn moeilijk te bepalen. Daarom mag een gemeente een kostendekkendheid per dienst of per samenhangende groep van diensten nastreven. We moeten daarin wel een consequente lijn volgen. Zo mogen we kruissubsidiëring toepassen. Kruissubsidiëring betekent: we verhogen de tarieven van leges voor sommige diensten om daarmee de tarieven voor andere diensten laag te houden. Dit mag niet in strijd met de wet zijn.

We dekken de kosten per groep gelijksoortige producten

Dit noemen we de kostendekkendheid. De leges zijn in de tarieventabel van de legesverordening ingedeeld in drie titels:

1. Algemene dienstverlening.

2. Dienstverlening vallend onder de fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning.

3. Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn.

In deze paragraaf ziet u de kostendekkendheid per titel. Bij het raadsvoorstel voor de belastingvoorstellen laten we voor de legesverordening het kostendekkingsplan per product van de Legesverordening (recht) zien.

Kostendekkingsplan

Legesverordening

Lasten taakvelden

Overhead

Totale lasten

Heffing

Andere inkomsten

Totale baten

Kosten dekkendheid

Totaal titel 1 Algemene dienstverlening

1.337

594

1.930

355

-

355

18%

Totaal titel 2 Dienstverlening Fysieke leefomgeving

4.196

1.927

6.123

1.377

114

1.490

23%

Totaal titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

-

-

-

-

-

-

0%

Totaal legesverordening

5.532

2.521

8.053

1.731

114

1.845

22%

Met de Omgevingswet veranderen de grondslagen voor de legestarieven in titel 2

De Omgevingswet treedt op 1 januari 2024 in werking. Dan gelden binnen titel 2 van de legesverordening ook andere heffingsgrondslagen. In deze programmabegroting zit geen tariefstructuur volgens de Omgevingswet, maar gebruiken we de bestaande titel 2. Die stelt u op 9 november 2023 vast bij de belastingvoorstellen 2024. De nieuwe legesstructuur volgens de Omgevingswet vraagt om beleidskeuzes met nieuwe tarieven die we u in 2023 afzonderlijk voorleggen als wijziging op de legesverordening.

Voorstellen nieuw beleid

Voor leges hebben we alleen autonome kostenstijgingen die tot hogere tarieven leiden. Alleen voor de vergunningen volgens de Omgevingswet gaan andere tarieven komen in titel 2. Voor de kosten geldt:

  • We hebben de kosten en de tarieven verhoogd met de inflatie.
  • Leges vallen onder verschillende deelprogramma’s, titel 1 Burgerzaken zit vooral binnen deelprogramma 4A Besturen 2.1.4), titel 2 Omgevingsvergunningen onder deelprogramma 2A Passend wonen (2.1.2) en titel 3 Evenementen onder deelprogramma Aantrekkelijke leefomgeving (2.1.2).