De gebonden heffingen zijn:
- afvalstoffenheffing;
- begraafrechten;
- rioolheffing;
- leges en rechten.
Mate van kostendekking van de gebonden belastingen
Per heffing geven we in onderstaande overzichten de mate van kostendekking weer. De kostendekking op begrotingsbasis mag maximaal 100% bedragen. Bij de becijfering van de kostendekking mag, naast de directe kosten, een bedrag voor overhead en BTW worden toegerekend. Dan doen we ook. Voor de toerekening van de overhead gaan we volgens de financiële verordening uit van de begrote toe te rekenen uren vermenigvuldigd met het bij de begroting vastgestelde percentage. Dat percentage is voor 2024 69%.
Afvalstoffenheffing
Het is onze taak om afvalstoffen van particuliere huishoudens in te zamelen. De kosten van de inzameling en verwerking van afvalstoffen betalen we uit de afvalstoffenheffing. Inwoners moeten de afvalstoffenheffing betalen, ook als ze geen afval voor inzameling aanbieden. De heffing wordt opgelegd aan de gebruiker van een perceel waar de gemeente de inzamelverplichting nakomt. We mogen zelf de grondslag bepalen voor de berekening van afvalstoffenheffing, maar we moeten deze keuze wel vastleggen.
De gebruiker betaalt naast het vaste bedrag een variabel bedrag, dat afhangt van het aantal aanbiedingen en de soort aangeboden afval.
In deze tabel ziet u hoe we de kosten dekken:
Kostendekkingsplan
Afvalstoffenheffing | Rekening 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 |
---|---|---|---|
Lasten afval (7.3) | 2.864 | 3.252 | 3.372 |
Baten afval (7.3) | 440 | 286 | 304 |
Netto kosten taakveld (7.3) | 2.423 | 2.966 | 3.068 |
Toe te rekenen lasten | 788 | 864 | 909 |
Overhead (0.4) | 172 | 179 | 192 |
Verkeer en wegen (2.1) | 81 | 81 | 94 |
BTW | 535 | 604 | 623 |
Totale lasten | 3.212 | 3.830 | 3.977 |
Opbrengst heffingen | 3.969 | 3.680 | 3.977 |
Dekkingspercentage | 124% | 96% | 100% |
De inzameling en verwerking doen we in samenwerking met Circulus
Inzameling en verwerking droegen we over aan Circulus uit Apeldoorn. De afvalbegroting is kostendekkend; we maken geen 'winst' op afval. De kosten in het taakveld afval zitten vooral in het daadwerkelijk inzamelen en verwerken van het bedrijfs- en huishoudelijke afval. Ook het scheidenen het recyclen van afval valt hieronder. En we begroten toe te rekenen overhead BTW. De invordering van de afvalstoffenheffing doet GBTwente voor ons.
Voorstellen nieuw beleid
Onze inspanningen op afval beschrijven we in deelprogramma 3B Duurzaamheid (2.1.3). Voor afval hebben we geen nieuwe voorstellen die, boven op de autonome kostenstijgingen, tot hogere tarieven leiden. Voor de kosten geldt:
- We hebben de kosten verhoogd met de inflatie.
Begraafrechten
Deze rechten bestaan uit een vergoeding voor het gebruik van de begraafplaatsen en en vergoeding voor diensten van de gemeente. Dit heffen we volgens de Verordening begraafrechten.
In deze tabel ziet u hoe we de kosten dekken:
Kostendekkingsplan
Begraafplaatsen | Rekening 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 |
---|---|---|---|
Lasten begraafplaatsen en crematoria (7.5) | 489 | 527 | 584 |
Baten begraafplaatsen en crematoria (7.5) | 372 | 426 | 453 |
Netto kosten taakveld (7.5) | 117 | 100 | 131 |
Toe te rekenen lasten | 121 | 127 | 145 |
Overhead (0.4) | 121 | 127 | 145 |
Totale lasten | 238 | 227 | 276 |
Opbrengst heffingen | 157 | 163 | 173 |
Dekkingspercentage | 66% | 72% | 63% |
Voorstellen nieuw beleid
Voor begraafplaatsen hebben we geen nieuwe voorstellen die, boven op de autonome kostenstijgingen, tot hogere tarieven leiden. Voor de kosten geldt:
- De kosten zijn voor het beheer, de uit te voeren diensten en het onderhoud van de begraafplaatsen.
- Wanneer de opbrengst van begraven en begraafplaatsonderhoud minimaal 50% van de jaarlijkse kosten dekt, vinden we dat prima.
- We hebben de kosten en de tarieven verhoogd met de inflatie.
- Begraven en gravenonderhoud vallen onder deelprogramma 2B Aantrekkelijke leefomgeving (2.1.2).
Rioolheffing
De gemeente zorgt voor het afvoeren van huishoudelijke afvalwater en regenwater en heeft ook de zorgplicht voor het grondwater. In de rioolheffing rekenen we de kosten door die verbonden zijn aan het in stand houden van het gemeentelijk rioleringsstelsel. Voor het berekenen van de rioolheffing volgen we het kostendekkingsplan van het 'Watertakenplan Olburgen 2023-2027' (WTPO). We hanteren één rioolheffing voor alle watertaken.
In deze tabel ziet u hoe we de kosten dekken:
Kostendekkingsplan
Rioolheffing | Rekening 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 |
---|---|---|---|
Lasten riolering (7.2) | 3.037 | 3.496 | 3.825 |
Baten riolering (7.2) | - | - | - |
Netto kosten taakveld (7.2) | 3.037 | 3.496 | 3.825 |
Toe te rekenen lasten | 953 | 1.000 | 1.054 |
Overhead (0.4) | 338 | 371 | 416 |
Verkeer en wegen (2.1) | 23 | 24 | 27 |
BTW | 592 | 606 | 611 |
Totale lasten | 3.991 | 4.496 | 4.879 |
Opbrengst heffingen woningen | 4.048 | 4.052 | 4.383 |
Opbrengst heffingen niet-woningen | 403 | 444 | 496 |
Opbrengst heffingen | 4.451 | 4.496 | 4.879 |
Dekkingspercentage | 112% | 100% | 100% |
We voeren onze taken uit voor afvalwater, hemelwater en grondwater
De kosten zitten vooral in het nakomen van onze gemeentelijke watertaken Zo passen we wegen en straten aan dat het hemelwater bij hevige regenval vertraagd afvloeit en geven we subsidie aan inwoners voor het afkoppelen van regenwater. Dit voorkomt overbelasting van de riolering.
Voorstellen nieuw beleid
Voor riolering hebben we geen nieuwe voorstellen die, boven op de autonome kostenstijgingen, tot hogere tarieven zal leiden. Voor de kosten geldt:
- We hebben de kosten en de tarieven verhoogd met de inflatie.
- Riolering valt onder deelprogramma 2B Aantrekkelijke leefomgeving (2.1.2).
Leges en rechten voor taken en diensten van de gemeente
De leges en tarieven van de diverse rechten brengen we in rekening voor de taken en diensten die we als gemeente uitvoeren. De opbrengsten mogen de kosten niet overstijgen. Voor een aantal tarieven stelt het Rijk een maximum vast, bijvoorbeeld voor de leges voor reisdocumenten en voor de leges voor akten.
We mogen kruissubsidiëring toepassen
De kosten voor de individuele diensten zijn moeilijk te bepalen. Daarom mag een gemeente een kostendekkendheid per dienst of per samenhangende groep van diensten nastreven. We moeten daarin wel een consequente lijn volgen. Zo mogen we kruissubsidiëring toepassen. Kruissubsidiëring betekent: we verhogen de tarieven van leges voor sommige diensten om daarmee de tarieven voor andere diensten laag te houden. Dit mag niet in strijd met de wet zijn.
We dekken de kosten per groep gelijksoortige producten
Dit noemen we de kostendekkendheid. De leges zijn in de tarieventabel van de legesverordening ingedeeld in drie titels:
1. Algemene dienstverlening.
2. Dienstverlening vallend onder de fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning.
3. Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn.
In deze paragraaf ziet u de kostendekkendheid per titel. Bij het raadsvoorstel voor de belastingvoorstellen laten we voor de legesverordening het kostendekkingsplan per product van de Legesverordening (recht) zien.
Kostendekkingsplan
Legesverordening | Lasten taakvelden | Overhead | Totale lasten | Heffing | Andere inkomsten | Totale baten | Kosten dekkendheid |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Totaal titel 1 Algemene dienstverlening | 1.337 | 594 | 1.930 | 355 | - | 355 | 18% |
Totaal titel 2 Dienstverlening Fysieke leefomgeving | 4.196 | 1.927 | 6.123 | 1.377 | 114 | 1.490 | 23% |
Totaal titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn | - | - | - | - | - | - | 0% |
Totaal legesverordening | 5.532 | 2.521 | 8.053 | 1.731 | 114 | 1.845 | 22% |
Met de Omgevingswet veranderen de grondslagen voor de legestarieven in titel 2
De Omgevingswet treedt op 1 januari 2024 in werking. Dan gelden binnen titel 2 van de legesverordening ook andere heffingsgrondslagen. In deze programmabegroting zit geen tariefstructuur volgens de Omgevingswet, maar gebruiken we de bestaande titel 2. Die stelt u op 9 november 2023 vast bij de belastingvoorstellen 2024. De nieuwe legesstructuur volgens de Omgevingswet vraagt om beleidskeuzes met nieuwe tarieven die we u in 2023 afzonderlijk voorleggen als wijziging op de legesverordening.
Voorstellen nieuw beleid
Voor leges hebben we alleen autonome kostenstijgingen die tot hogere tarieven leiden. Alleen voor de vergunningen volgens de Omgevingswet gaan andere tarieven komen in titel 2. Voor de kosten geldt:
- We hebben de kosten en de tarieven verhoogd met de inflatie.
- Leges vallen onder verschillende deelprogramma’s, titel 1 Burgerzaken zit vooral binnen deelprogramma 4A Besturen 2.1.4), titel 2 Omgevingsvergunningen onder deelprogramma 2A Passend wonen (2.1.2) en titel 3 Evenementen onder deelprogramma Aantrekkelijke leefomgeving (2.1.2).