Alle inwoners van Bronckhorst doen mee in de samenleving
Ons beleidsplan ‘Gewoon meedoen’ is de komende jaren onze leidraad voor de keuzes die we maken in het sociaal domein. Op een aantal thema’s is behoefte aan een verdiepingsslag, maar we zijn goed voorbereid op de landelijke en lokale ontwikkelingen. In 2024 werken we vanuit een aantal verdiepende nota's over bijvoorbeeld vrijwilligerswerk en mantelzorg, die ons helpen om onze inwoners te versterken en ondersteunen.
Resultaten
We ondersteunen mantelzorgers volgens het nieuwe beleid
We hebben een goed beeld van de verschillende groepen mantelzorgers en zetten maatwerk in om hen te ondersteunen.
We versterken het vrijwilligerswerk volgens het nieuwe beleid
Doordat we voor het eerst specifiek beleid hebben om vrijwilligerswerk te ondersteunen, hebben we goed voor ogen wat nodig is om het vrijwilligerswerk verder te versterken.
We zorgen voor een stevige basis voor bestaanszekerheid van onze kwetsbare inwoners
We verbreden het armoedebeleid naar bestaanszekerheid en zorgen zo voor een stevige basis voor diegenen die dit het hardste nodig hebben.
Inwoners van Bronckhorst maken gezondere keuzes
Het Rijk vroeg van gemeenten om hun inspanningen te vertalen naar een plan van aanpak voor het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA). Het GALA is een randvoorwaarde van het Integraal Zorg Akkoord (IZA) en omvat 15 programma’s gericht op het behalen van gezondheidsdoelen. Het betreft een lokaal plan van aanpak waarbij we regionaal de samenwerking zochten met andere gemeenten, zorgverzekeraars en andere partners. Uitgangspunt is de gezamenlijke regionale visie (Thematafel Gezondste regio) met bijbehorende opgaven. Het plan dienden we in 2023 in en heeft vooral impact op de uitvoering vanaf 2023 tot en met 2026.
Resultaten
We bevorderen de gezonde samenleving
We vertaalden onze doelen in het plan van aanpak voor GALA. We zetten de brede specifieke uitkering (SPUK) voor GALA in op interventies op het gebied van sport, bewegen, sociale basis en gezondheid. Op vijf programma’s werken we regionaal samen met gemeenten en zorgverzekeraars aan de inrichting van vijf ketenaanpakken: Welzijn op Recept, Kansrijke Start, Valpreventie, Gezond Gewicht kinderen en Gezond Gewicht volwassenen. Voor de specifieke uitkering leggen we verantwoording af aan het Rijk.
We bevorderen de gezondheid met regionale samenwerking
Onder de paraplu van de gemeente Doetinchem besteden we de SPUK-middelen vanuit het IZA aan innovatieve gezondheidsprojecten. We hebben regionale afspraken over de verantwoording.
We hebben een woonzorgvisie
In de programma’s 'Een thuis voor iedereen' en 'Wonen en Zorg voor ouderen' nam het Rijk op dat alle gemeenten vanaf 2023 een start maken met integrale, regionaal afgestemde, woonzorgvisies voor alle aandachtsgroepen en ouderen. Ook wij startten met het actualiseren van de bestaande woonzorgvisie.
Resultaten
We werken de woonzorgvisie uit in een uitvoeringsprogramma
De woonzorgvisie heeft consequenties voor het zorglandschap in relatie tot benodigde woonvormen. Het doel is om mensen fijn en veilig langer thuis te laten wonen. Daarbij blijft het van belang dat inwoners zelf de keuze maken hoe zij inspelen op de toekomst en gezondheidssituatie. We werken aan bewustwording en het mede aanjagen van andere woonvormen.
Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)
We verkennen met de woningcorporaties of we een Wmo-convenant kunnen sluiten voor het huisvesten van mensen met een medische of zorgindicatie. Het verkennen van de behoefte naar en de reikwijdte van een dergelijk convenant nemen we op in de prestatieafspraken met de corporaties.
Indicatoren
Lokale indicatoren
Er zijn voor dit deelprogramma geen lokale indicatoren.
Verplichte landelijk vastgestelde indicatoren
Er zijn geen landelijke vastgestelde indicatoren voor dit deelprogramma.
Risico's
Risico-oorzaak (Als gevolg van...) | Risicogebeurtenis (bestaat de kans dat...) | Risicogevolg (met als gevolg dat...) | Netto Kans | Totaal: Netto Financieel Maximum | Impact financieel (%) | Impact (niet financieel) |
---|---|---|---|---|---|---|
Extern - Vluchtelingenstroom vanuit regio Oekraïne (en Rusland) door oorlog | De vergoeding van het Rijk lager is dan de uitgaven voor de opvang van vluchtelingen | Financieel - Tekorten op het budget komen | 75% | € 1.300.000 | 6,57% | - |
Extern - Oorlog Oekraïne-Rusland en ontstaan vluchtelingenstroom vanuit regio Oekraïne (en Rusland) | De vergoeding van het Rijk per 24 februari 2024 voor de vluchtelingenopvang volledig komt te vervallen | Financieel - Er een begrotingstekort ontstaat | 10% | € 4.400.000 | 2,98% | - |
Extern - Oorlog Oekraïne-Rusland en ontstaan vluchtelingenstroom vanuit regio Oekraïne (en Rusland) | Er te weinig taalonderwijs en begeleiding aan vluchtelingen kan worden gegeven en de druk op de maatschappelijke voorzieningen (bijvoorbeeld zwembaden, sporthallen, kultuurhusen) om hieraan bij te dragen toeneemt. Ook neemt de vraag naar voorzieningen en materialen voor de vluchtelingen zelf toe | Financieel - Onvoldoende compensatie van het rijk komt; tekort aan personeel ontstaat | 50% | € 200.000 | <1,00% | - |
Meer informatie over de risico's vindt u in de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing (2.2.2).