iconDeelprogramma 1B TOEGANG EN INDIVIDUELE VOORZIENINGEN

Portefeuillehouder

Evert Blaauw / Antoon Peppelman

Ambtelijk trekker

Huub Westendorp

We zorgen zelf voor beschermd wonen

Het Rijk stelde de invoering van de nieuwe Wet beschermd wonen uit naar 2025. We zijn in gesprek met de regio over de verdeling van de taken uit de wet. We dragen zorg voor een zorgvuldige overdracht. Hier bereiden we onze sociale teams op voor. Als de taken lokaal komen te liggen, komen de bijbehorende middelen mee. Op verzoek van centrumgemeente Doetinchem houden we lokaal een extra plek vrij voor de opvang van dak- en thuislozen.

Resultaat

We zorgen voor passende woonruimte en opvang

We werken vanuit de intentie van de wet en dragen zorg voor een passende invulling van onze opgave voor beschermd wonen en maatschappelijke opvang.

We bouwen verder aan een beter houdbaar jeugdstelsel voor gezonde en weerbare jeugd

We zien een kostenstijging in het sociaal domein, onder andere door prijs- en loonstijgingen en door herbeoordeling van de prijzen. Dit werd in 2023 zichtbaar tijdens de herijking van de plekprijzen wat ook doorwerkt in 2024. Omwille van de zorg voor onze inwoners sluiten we onze ogen niet voor deze kostenstijging, ondanks dat de exacte omvang nog niet duidelijk is. Tegelijkertijd benadrukt het de urgentie om stevig in te (blijven) zetten op de transformatie van zorg. Zo houden we de kwaliteit en continuïteit van zorg voor onze inwoners in de (nabije) toekomst beschikbaar en betaalbaar. Samen met de zorgaanbieders bouwen we verder aan de transformatie van de zorg.

Landelijk startte er een nieuw programma om de veiligheid van kinderen in zeer kwetsbare gezinssituaties te verbeteren; de pilot ‘Toekomsttuinen’. In de Achterhoek is de eerste pilot in Doetinchem. Streven is dat Bronckhorst in 2024 aansluit. Dit vraagt van onze sociale teams om verder door te ontwikkelen, in lijn met de Hervormingsagenda Jeugd.

Resultaten

We sturen op de transformatiedoelen om de ontwikkelingen binnen het zorgstelsel te beheersen

Sinds 1 juli 2022 werken we op het gebied van inkoop van Jeugdhulp en Wmo inclusief wonen op basis van resultaatgericht werken en lumpsum financiering. In het eerste contractjaar stond de overgang van deze werkwijze centraal om de continuïteit van de nieuwe contractvormen te waarborgen. In 2024 zetten we stevig in op de transformatiedoelen om de zorg beschikbaar, betaalbaar en toegankelijk te houden in de (nabije) toekomst. We werken samen met de zorgaanbieders aan onze transformatiedoelen op basis van het regionale transformatieplan. 

We zijn begonnen met de werkwijze volgend uit het rapport van het Rijk ‘Toekomstscenario kind- en gezinsbescherming

We sluiten aan op de werkwijze zoals uitgevoerd in de pilot ‘Toekomsttuinen’.

We hebben stevige sociale teams

We bouwen verder aan onze sociale teams zodat we (blijven) voldoen aan de eisen uit de Hervormingsagenda Jeugd.

We zorgen voor een structurele invulling van de POH-functie Jeugd GGZ

De 'praktijkondersteuner huisartsen (POH) Jeugd GGZ' is de huisartsen en ons niet onbekend. In de tweede helft van 2023 stopte de inzet van de POH tijdelijk vanwege een verandering in de werkgeversrol. In 2024 is de POH-functie bij alle huisartsen in Bronckhorst weer beschikbaar, zodat ze huisartsen ondersteunen in hun rol als poortwachter van de Jeugdwet. We blijven inzetten op een goede samenwerking met de sociale teams voor de hulp en de ondersteuning aan de jonge inwoners van Bronckhorst. In samenwerking met de huisartsen komen we tot een werkwijze en afspraken die recht doen aan de behoefte aan ondersteuning van onze jeugdigen.

We bouwen aan een beter houdbaar zorgstelsel

De kosten voor zorg en ondersteuning blijven stijgen. Dit is zichtbaar in de herijking van de plekprijzen in de inkoop Wmo en Jeugdhulp, de kosten van huishoudelijke hulp en van vervoer. De druk op de zorg neemt toe door de personeelstekorten. Om inwoners ook de komende tijd zo goed mogelijk te ondersteunen, blijven we actief samenwerken met zorgaanbieders en informele netwerken. Ook zoeken we naar innovatieve oplossingen, bijvoorbeeld via de Technologie & Zorg Academie.

Resultaat

Inwoners krijgen passende zorg en ondersteuning

Door het versterken van de samenwerking tussen aanbieders onderling en met ons als gemeente krijgen onze inwoners de juiste zorgondersteuning. We werken aan oplossingen en alternatieven voor de stijgende kosten en krapte in de zorg.

We hebben voldoende mogelijkheden voor beschut werk

Het Werkcarrousel viel weg, maar met een nieuwe structurele invulling dragen we zorg voor de groep beschut werk en andere inwoners, zoals inburgeraars. Bij die laatste groep zien we extra behoefte aan ondersteuning bij de begeleiding naar werk. We zorgen voor een vloeiende overgang van de tijdelijke oplossing via Laborijn in 2023, naar een passende plek en werkwijze voor de lange duur.

Resultaten

We hebben een nieuwe invulling voor beschut werken

Inwoners kunnen de komende jaren terecht op een vertrouwde plek waar ze op een bij hen passende manier, kunnen meedoen in de samenleving.

We zetten extra in op ondersteuning van inburgeraars om actief deel te nemen aan de samenleving

We creëren meer mogelijkheden voor inburgeraars om deel te nemen aan de samenleving, specifiek voor het versterken van de financiële en sociale zelfredzaamheid.

We bieden (huisvestings)mogelijkheden aan vluchtelingen, asielzoekers en statushouders

We zetten regionaal in op extra opvang van vluchtelingen en asielzoekers, omdat de nood hoog is. We werken hierbij vanuit de verwachte opgave zoals het Rijk formuleerde in het concept Spreidingswet. Met de noodopvang in De Betteld dragen we hier al aan bij. We zorgen daarnaast ook voor extra structurele opvang. Afhankelijk van de inzet vraagt dit extra middelen. De extra opgave voor huisvesting statushouders werken we samen met de corporaties uit. Bijvoorbeeld door de inzet van tijdelijke woningen, het delen van woningen en andere mogelijkheden die zich voordoen. Hierbij houden we oog voor de reguliere behoefte aan woonruimte .

Resultaten

We voldoen aan de verhoogde taakstelling voor huisvesting statushouders

We zorgen samen met de corporaties voor voldoende huisvesting voor statushouders en andere doelgroepen door alternatieve manieren van huisvesting in te zetten.

We dragen regionaal en lokaal zorg voor voldoende opvang voor vluchtelingen en asielzoekers

We zorgen voor voldoende opvanglocaties op basis van de regionale spreidingsopgave.

Indicatoren

Lokale indicatoren

Thema

Effectindicator

Bron

Nul-meting

Jaar nul-meting

Realisatie 2021

Doel 2022

Realisatie 2022

Doel 2023

Doel 2024

Kader 1: gezond en weerbaar

Percentage jeugdigen/ouders/verzorgers dat het (helemaal) eens is met de stelling: door de hulp voel(t) ik mij/mijn kind zich beter *

Kto wmo/jeugd

76%

2022

76%

-

83%

Percentage jeugdigen in jeugdhulp van het totaal jeugdigen (aantal jeugdigen met een indicatie voor jeugdhulp)

Civision

12%

2018

9%

8%

9%

-

9%

Kader 2: vitaal oud worden

Het percentage (kwetsbare) ouderen dat (ernstig) eenzaam is, is afgenomen

GGD-monitor

11,5%

2016

8%

<10%

10%

-

10%

Percentage jongeren (15- en 16 jarigen) dat laatste 4 weken 5 of meer alcoholische drankjes heeft gedronken bij 1 gelegenheid

GGD E-movo

26%

2015

nvt (eens per 4 jaar)

24%

31%

-

31%

Kader 3: Bronckhorst inclusief

Percentage WSW-gerechtigden die passend werk hebben (aansluitend bij loonwaarden en mogelijkheden)

eigen systeem/ database

100%

2020

93%

100%

90%

-

100%

Percentage WSW-gerechtigden die gedetacheerd zijn bij een bedrijf in de private sector

eigen systeem/ database

76%

2020

68%

76%

75%

-

75%

Kader 4: zo doen we dat

Het percentage Wmo-verwijzingen naar professionele hulp t.o.v. totaal aantal inwoners is gelijk gebleven.

Civision

2,75%

2018

6%

7%

-

7%

Percentage overbelaste mantelzorgers t.o.v. totaal aantal mantelzorgers

Onderzoek
Moventem

32%

2016

Geen actuele gegevens

Geen actuele gegevens

-

Indicator volgt uit nieuw beleid

Kader 5: iedereen een stevige basis

Percentage uitstroom van inwoners die volwaardig aan het werk zijn vanuit een uitkeringssituatie

Civision

9%

2018

18,2%

25%

21%

-

25%

Percentage inwoners in een leerwerktraject

Civision

54%

2020

57%

60%

56%

-

60%

Hoogte van de schuldenlast bij instroom schuldhulpverlening**

Stadsbank/ RIS Inforing

52k

2022

€ 10.775

10k

52k

-

23k

* Onderzoek (bron) was aangepast en daarmee ook de vragen. Oude indicator was hierdoor niet meer te volgen. Deze indicator aangepast zodat aansluiting is met het onderzoek en doel.
** Gegevens vanaf 2022 niet vergelijkbaar met eerdere jaren door nieuwe dataset. Daarnaast mogen niet alle signaalpartner meer signalen afgeven, waardoor we mensen later in beeld krijgen en daarmee schuldenlast hoger is. Gezien wijziging dataset, 2022 als nulmeting gehanteerd.

Verplichte landelijk vastgestelde indicatoren

Sociaal domein

Bron

Realisatie 2020

Realisatie 2021

Realisatie 2022

Gelderland 2022

% Kinderen in uitkeringsgezin (% kinderen tot 18 jaar)

CBS 2021

3,0%

2,0%

5,0%

% Werkloze jongeren (% 16 t/m 22 jarigen)

CBS 2021

1,0%

1,0%

2,0%

Personen met een bijstandsuitkeringen (aantal per 10.000 inwoners)

CBS 2021

194,7

170,0

349,7

Lopende re-integratievoorzieningen (aantal per 10.000 inwoners)

CBS 2022

205,8

178,9

175,2

195,1

% Jongeren met delict voor de rechter (% 12 t/m 21 jarigen)

CBS 2021

0,0%

0,0%

Sociaal domein

Bron

Realisatie 2020

Realisatie 2021

Realisatie 2022

Gelderland 2022

Cliënten met een maatwerkarrangement Wmo (aantal per 10.000 inwoners)

CBS 2022

660

660

670

695

% Jongeren met jeugdhulp (% van alle jongeren tot 18 jaar)

CBS 2022

13,0%

12,0%

13,6%

% Jongeren met jeugdbescherming (% van alle jongeren tot 18 jaar)

CBS 2022

1,5%

1,2%

1,2%

% Jongeren met jeugdreclassering (% van alle jongeren van 12 tot 23 jaar)

CBS 2022

0,0%

0,0%

0,0%

0,2%

Gegevens overgenomen van www.waarstaatjegemeente.nl stand d.d. 13-09-2023

Risico's

Risico-oorzaak (Als gevolg van...)

Risicogebeurtenis (bestaat de kans dat...)

Risicogevolg (met als gevolg dat...)

Netto Kans

Totaal: Netto Financieel Maximum

Impact financieel (%)

Impact (niet financieel)

Extern - Inflatie als gevolg van herijking plekprijzen Wmo en Jeugdzorg regionale inkoop

De plekprijzen hoger zijn dan de budgetten die zijn opgenomen in de (meerjarige) begroting

Financieel - Tekorten op het budget komen

90%

€ 2.500.000

18,21%

-

Extern - Schaarste op de arbeidsmarkt bij instellingen

Er onvoldoende menskracht beschikbaar is bij gecertificeerde instellingen. Ook bij specialistische zorg en huishoudelijke hulp zien we dat het steeds moeilijker is om cliënten tijdig te plaatsen in de juiste zorg

Financieel - Er een begrotingstekort ontstaat; Niet financieel - Doelstellingen niet gehaald worden

75%

€ 1.000.000

5,05%

3 (Plaatselijk)

Extern - Cao onderhandelingen loonkosten HBH

De loonkosten behoorlijk gaan stijgen

Financieel - Tekorten op het budget komen

70%

€ 500.000

2,36%

-

Mens - Complexe problematiek

De wachtlijsten in de zorg oplopen door stijging van het aantal jongeren met een complexe problematiek

Financieel - Tekorten op het budget komen; Niet financieel - Minder weerbare jeugd

50%

€ 500.000

1,68%

3 (Plaatselijk)

Extern - Oorlog Oekraïne-Rusland en ontstaan vluchtelingenstroom vanuit regio Oekraïne (en Rusland)

Er mentale problemen ontstaan en trauma's worden ervaren waardoor de vraag naar ondersteuning traumaverwerking groter wordt

Financieel - Druk op GGZ Wmo/Jeugdhulp toeneemt; onvoldoende compensatie komt van het Rijk; tekort aan personeel ontstaat

75%

€ 250.000

1,26%

-

Meer informatie over de risico's vindt u in de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing (2.2.2).