We zorgen zelf voor beschermd wonen
Het Rijk stelde de invoering van de nieuwe Wet beschermd wonen uit naar 2025. We zijn in gesprek met de regio over de verdeling van de taken uit de wet. We dragen zorg voor een zorgvuldige overdracht. Hier bereiden we onze sociale teams op voor. Als de taken lokaal komen te liggen, komen de bijbehorende middelen mee. Op verzoek van centrumgemeente Doetinchem houden we lokaal een extra plek vrij voor de opvang van dak- en thuislozen.
Resultaat
We zorgen voor passende woonruimte en opvang
We werken vanuit de intentie van de wet en dragen zorg voor een passende invulling van onze opgave voor beschermd wonen en maatschappelijke opvang.
We bouwen verder aan een beter houdbaar jeugdstelsel voor gezonde en weerbare jeugd
We zien een kostenstijging in het sociaal domein, onder andere door prijs- en loonstijgingen en door herbeoordeling van de prijzen. Dit werd in 2023 zichtbaar tijdens de herijking van de plekprijzen wat ook doorwerkt in 2024. Omwille van de zorg voor onze inwoners sluiten we onze ogen niet voor deze kostenstijging, ondanks dat de exacte omvang nog niet duidelijk is. Tegelijkertijd benadrukt het de urgentie om stevig in te (blijven) zetten op de transformatie van zorg. Zo houden we de kwaliteit en continuïteit van zorg voor onze inwoners in de (nabije) toekomst beschikbaar en betaalbaar. Samen met de zorgaanbieders bouwen we verder aan de transformatie van de zorg.
Landelijk startte er een nieuw programma om de veiligheid van kinderen in zeer kwetsbare gezinssituaties te verbeteren; de pilot ‘Toekomsttuinen’. In de Achterhoek is de eerste pilot in Doetinchem. Streven is dat Bronckhorst in 2024 aansluit. Dit vraagt van onze sociale teams om verder door te ontwikkelen, in lijn met de Hervormingsagenda Jeugd.
Resultaten
We sturen op de transformatiedoelen om de ontwikkelingen binnen het zorgstelsel te beheersen
Sinds 1 juli 2022 werken we op het gebied van inkoop van Jeugdhulp en Wmo inclusief wonen op basis van resultaatgericht werken en lumpsum financiering. In het eerste contractjaar stond de overgang van deze werkwijze centraal om de continuïteit van de nieuwe contractvormen te waarborgen. In 2024 zetten we stevig in op de transformatiedoelen om de zorg beschikbaar, betaalbaar en toegankelijk te houden in de (nabije) toekomst. We werken samen met de zorgaanbieders aan onze transformatiedoelen op basis van het regionale transformatieplan.
We zijn begonnen met de werkwijze volgend uit het rapport van het Rijk ‘Toekomstscenario kind- en gezinsbescherming’
We sluiten aan op de werkwijze zoals uitgevoerd in de pilot ‘Toekomsttuinen’.
We hebben stevige sociale teams
We bouwen verder aan onze sociale teams zodat we (blijven) voldoen aan de eisen uit de Hervormingsagenda Jeugd.
We zorgen voor een structurele invulling van de POH-functie Jeugd GGZ
De 'praktijkondersteuner huisartsen (POH) Jeugd GGZ' is de huisartsen en ons niet onbekend. In de tweede helft van 2023 stopte de inzet van de POH tijdelijk vanwege een verandering in de werkgeversrol. In 2024 is de POH-functie bij alle huisartsen in Bronckhorst weer beschikbaar, zodat ze huisartsen ondersteunen in hun rol als poortwachter van de Jeugdwet. We blijven inzetten op een goede samenwerking met de sociale teams voor de hulp en de ondersteuning aan de jonge inwoners van Bronckhorst. In samenwerking met de huisartsen komen we tot een werkwijze en afspraken die recht doen aan de behoefte aan ondersteuning van onze jeugdigen.
We bouwen aan een beter houdbaar zorgstelsel
De kosten voor zorg en ondersteuning blijven stijgen. Dit is zichtbaar in de herijking van de plekprijzen in de inkoop Wmo en Jeugdhulp, de kosten van huishoudelijke hulp en van vervoer. De druk op de zorg neemt toe door de personeelstekorten. Om inwoners ook de komende tijd zo goed mogelijk te ondersteunen, blijven we actief samenwerken met zorgaanbieders en informele netwerken. Ook zoeken we naar innovatieve oplossingen, bijvoorbeeld via de Technologie & Zorg Academie.
Resultaat
Inwoners krijgen passende zorg en ondersteuning
Door het versterken van de samenwerking tussen aanbieders onderling en met ons als gemeente krijgen onze inwoners de juiste zorgondersteuning. We werken aan oplossingen en alternatieven voor de stijgende kosten en krapte in de zorg.
We hebben voldoende mogelijkheden voor beschut werk
Het Werkcarrousel viel weg, maar met een nieuwe structurele invulling dragen we zorg voor de groep beschut werk en andere inwoners, zoals inburgeraars. Bij die laatste groep zien we extra behoefte aan ondersteuning bij de begeleiding naar werk. We zorgen voor een vloeiende overgang van de tijdelijke oplossing via Laborijn in 2023, naar een passende plek en werkwijze voor de lange duur.
Resultaten
We hebben een nieuwe invulling voor beschut werken
Inwoners kunnen de komende jaren terecht op een vertrouwde plek waar ze op een bij hen passende manier, kunnen meedoen in de samenleving.
We zetten extra in op ondersteuning van inburgeraars om actief deel te nemen aan de samenleving
We creëren meer mogelijkheden voor inburgeraars om deel te nemen aan de samenleving, specifiek voor het versterken van de financiële en sociale zelfredzaamheid.
We bieden (huisvestings)mogelijkheden aan vluchtelingen, asielzoekers en statushouders
We zetten regionaal in op extra opvang van vluchtelingen en asielzoekers, omdat de nood hoog is. We werken hierbij vanuit de verwachte opgave zoals het Rijk formuleerde in het concept Spreidingswet. Met de noodopvang in De Betteld dragen we hier al aan bij. We zorgen daarnaast ook voor extra structurele opvang. Afhankelijk van de inzet vraagt dit extra middelen. De extra opgave voor huisvesting statushouders werken we samen met de corporaties uit. Bijvoorbeeld door de inzet van tijdelijke woningen, het delen van woningen en andere mogelijkheden die zich voordoen. Hierbij houden we oog voor de reguliere behoefte aan woonruimte .
Resultaten
We voldoen aan de verhoogde taakstelling voor huisvesting statushouders
We zorgen samen met de corporaties voor voldoende huisvesting voor statushouders en andere doelgroepen door alternatieve manieren van huisvesting in te zetten.
We dragen regionaal en lokaal zorg voor voldoende opvang voor vluchtelingen en asielzoekers
We zorgen voor voldoende opvanglocaties op basis van de regionale spreidingsopgave.
Indicatoren
Lokale indicatoren
Thema | Effectindicator | Bron | Nul-meting | Jaar nul-meting | Realisatie 2021 | Doel 2022 | Realisatie 2022 | Doel 2023 | Doel 2024 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kader 1: gezond en weerbaar | Percentage jeugdigen/ouders/verzorgers dat het (helemaal) eens is met de stelling: door de hulp voel(t) ik mij/mijn kind zich beter * | Kto wmo/jeugd | 76% | 2022 | 76% | - | 83% | ||
Percentage jeugdigen in jeugdhulp van het totaal jeugdigen (aantal jeugdigen met een indicatie voor jeugdhulp) | Civision | 12% | 2018 | 9% | 8% | 9% | - | 9% | |
Kader 2: vitaal oud worden | Het percentage (kwetsbare) ouderen dat (ernstig) eenzaam is, is afgenomen | GGD-monitor | 11,5% | 2016 | 8% | <10% | 10% | - | 10% |
Percentage jongeren (15- en 16 jarigen) dat laatste 4 weken 5 of meer alcoholische drankjes heeft gedronken bij 1 gelegenheid | GGD E-movo | 26% | 2015 | nvt (eens per 4 jaar) | 24% | 31% | - | 31% | |
Kader 3: Bronckhorst inclusief | Percentage WSW-gerechtigden die passend werk hebben (aansluitend bij loonwaarden en mogelijkheden) | eigen systeem/ database | 100% | 2020 | 93% | 100% | 90% | - | 100% |
Percentage WSW-gerechtigden die gedetacheerd zijn bij een bedrijf in de private sector | eigen systeem/ database | 76% | 2020 | 68% | 76% | 75% | - | 75% | |
Kader 4: zo doen we dat | Het percentage Wmo-verwijzingen naar professionele hulp t.o.v. totaal aantal inwoners is gelijk gebleven. | Civision | 2,75% | 2018 | 6% | 7% | - | 7% | |
Percentage overbelaste mantelzorgers t.o.v. totaal aantal mantelzorgers | Onderzoek | 32% | 2016 | Geen actuele gegevens | Geen actuele gegevens | - | Indicator volgt uit nieuw beleid | ||
Kader 5: iedereen een stevige basis | Percentage uitstroom van inwoners die volwaardig aan het werk zijn vanuit een uitkeringssituatie | Civision | 9% | 2018 | 18,2% | 25% | 21% | - | 25% |
Percentage inwoners in een leerwerktraject | Civision | 54% | 2020 | 57% | 60% | 56% | - | 60% | |
Hoogte van de schuldenlast bij instroom schuldhulpverlening** | Stadsbank/ RIS Inforing | 52k | 2022 | € 10.775 | 10k | 52k | - | 23k |
Verplichte landelijk vastgestelde indicatoren
Sociaal domein | Bron | Realisatie 2020 | Realisatie 2021 | Realisatie 2022 | Gelderland 2022 |
---|---|---|---|---|---|
% Kinderen in uitkeringsgezin (% kinderen tot 18 jaar) | CBS 2021 | 3,0% | 2,0% | 5,0% | |
% Werkloze jongeren (% 16 t/m 22 jarigen) | CBS 2021 | 1,0% | 1,0% | 2,0% | |
Personen met een bijstandsuitkeringen (aantal per 10.000 inwoners) | CBS 2021 | 194,7 | 170,0 | 349,7 | |
Lopende re-integratievoorzieningen (aantal per 10.000 inwoners) | CBS 2022 | 205,8 | 178,9 | 175,2 | 195,1 |
% Jongeren met delict voor de rechter (% 12 t/m 21 jarigen) | CBS 2021 | 0,0% | 0,0% |
Sociaal domein | Bron | Realisatie 2020 | Realisatie 2021 | Realisatie 2022 | Gelderland 2022 |
---|---|---|---|---|---|
Cliënten met een maatwerkarrangement Wmo (aantal per 10.000 inwoners) | CBS 2022 | 660 | 660 | 670 | 695 |
% Jongeren met jeugdhulp (% van alle jongeren tot 18 jaar) | CBS 2022 | 13,0% | 12,0% | 13,6% | |
% Jongeren met jeugdbescherming (% van alle jongeren tot 18 jaar) | CBS 2022 | 1,5% | 1,2% | 1,2% | |
% Jongeren met jeugdreclassering (% van alle jongeren van 12 tot 23 jaar) | CBS 2022 | 0,0% | 0,0% | 0,0% | 0,2% |
Gegevens overgenomen van www.waarstaatjegemeente.nl stand d.d. 13-09-2023 |
Risico's
Risico-oorzaak (Als gevolg van...) | Risicogebeurtenis (bestaat de kans dat...) | Risicogevolg (met als gevolg dat...) | Netto Kans | Totaal: Netto Financieel Maximum | Impact financieel (%) | Impact (niet financieel) |
---|---|---|---|---|---|---|
Extern - Inflatie als gevolg van herijking plekprijzen Wmo en Jeugdzorg regionale inkoop | De plekprijzen hoger zijn dan de budgetten die zijn opgenomen in de (meerjarige) begroting | Financieel - Tekorten op het budget komen | 90% | € 2.500.000 | 18,21% | - |
Extern - Schaarste op de arbeidsmarkt bij instellingen | Er onvoldoende menskracht beschikbaar is bij gecertificeerde instellingen. Ook bij specialistische zorg en huishoudelijke hulp zien we dat het steeds moeilijker is om cliënten tijdig te plaatsen in de juiste zorg | Financieel - Er een begrotingstekort ontstaat; Niet financieel - Doelstellingen niet gehaald worden | 75% | € 1.000.000 | 5,05% | 3 (Plaatselijk) |
Extern - Cao onderhandelingen loonkosten HBH | De loonkosten behoorlijk gaan stijgen | Financieel - Tekorten op het budget komen | 70% | € 500.000 | 2,36% | - |
Mens - Complexe problematiek | De wachtlijsten in de zorg oplopen door stijging van het aantal jongeren met een complexe problematiek | Financieel - Tekorten op het budget komen; Niet financieel - Minder weerbare jeugd | 50% | € 500.000 | 1,68% | 3 (Plaatselijk) |
Extern - Oorlog Oekraïne-Rusland en ontstaan vluchtelingenstroom vanuit regio Oekraïne (en Rusland) | Er mentale problemen ontstaan en trauma's worden ervaren waardoor de vraag naar ondersteuning traumaverwerking groter wordt | Financieel - Druk op GGZ Wmo/Jeugdhulp toeneemt; onvoldoende compensatie komt van het Rijk; tekort aan personeel ontstaat | 75% | € 250.000 | 1,26% | - |
Meer informatie over de risico's vindt u in de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing (2.2.2).